Makan Manis- Masin Berlebihan Beresiko Tekanan Darah Tinggi

Melayu post -Tahukah anda bahwa Tidak hanya makan berminyak, makanan berlemak dan kolesterol sahaja boleh meningkatkan tekanan darah tinggi, makan terlalu banyak makanan manis dan asin juga boleh meningkatkan risiko tekanan darah tinggi.

Kajian itu, yang diterbitkan dalam jurnal kesihatan Persatuan Fisiologi Amerika, menunjukkan bahawa makan makanan manis dan asin yang berlebihan boleh mencetuskan tekanan darah tinggi. Penyelidik utama Kevin Gordish, Ph.D., berkata kombinasi fruktosa (gula) dan garam yang tinggi boleh meningkatkan tekanan darah, yang mencetuskan hipertensi.

Bukan hanya itu, gula yang selama ini kita anggap aman untuk darah tinggi ternyata boleh membuat badan memegang natrium atau garam dalam badan untuk meningkatkan keradangan dan mengurangkan keupayaan tubuh untuk menghilangkan garam berlebihan dalam badan.

Untuk mengurangkan risiko, selain mengurangkan penggunaan makanan manis dan asin, lebih baik mereproduksi air minuman supaya garam yang berlebihan dalam tubuh dapat dikeluarkan dan mengurangkan keinginan untuk menghidangkan makanan manis. Di samping mengekalkan kestabilan tekanan darah, juga boleh mengekalkan berat badan. Berat badan sangat berpengaruh terhadap kondisi tekanan darah serta terhadapat berkembangnya penyakit lain.

Jadi, bukan sahaja makan makanan kolesterol yang dapat meningkatkan tekanan darah tinggi, tetapi hobi makan makanan manis dan asin juga dapat menyebabkan tekanan darah tinggi. Oleh karenanya, menghindari makanan dengan kolesterol tinggi adalah hal yang harus anda lakukan. Tetapi menghindari makanan yang terlalu masin jika dikonsumsi secara rutin, juga sebaiknya harus anda hindari. Waspadalah dengan tekanan darah tinggi, karena kondisi ini dapat menimbulkan berbagai macam penyakit lainnya. Baca juga : Simptom Dan Punca Tekanan Darah Tinggi

Leave a Comment